دکتر سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: یکی از دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان که با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد، توفیق جمهوری اسلامی در ارتقای بهداشت عمومی است که حاصل آن کاهش جدی بیماری‌های واگیر و مرگ‌ومیر ناشی از آنها در کشور بود. به‌طوری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در کشور ناشی از بیماری‌های واگیر بود، اما امروز کمتر از ۱۰ درصد مرگ‌ها به دلیل این دسته از بیماری‌ها رخ می‌دهد. دلیل بروز چنین دستاوردی هم دسترسی بیشتر مردم به آب آشامیدنی سالم، بهره‌مندی از برق، جاده و وسایل ارتباط جمعی، با سواد شدن‌ مردم و ورود تعدادی از روستاییان به دانشگاه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.



واکسیناسیونی که ۱۰۰ درصدی شد

وی با اشاره به توسعه اقدامات پیشگیرانه از طریق ایجاد شبکه بهداشتی گسترده‌ در سراسر کشور بعد از انقلاب اسلامی، افزود: بر این اساس در حال حاضر شاهد پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون در کشور هستیم، در حالیکه میزان پوشش واکسیناسیون در ابتدای انقلاب تنها ۳۰ درصد بود. البته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انسان‌های شریفی در حوزه سلامت، پایه‌گذار شبکه بهداشت و درمان بودند و انصاف حکم می‌کند که از آنها یاد کنیم؛ چراکه اگر اکنون هم این افراد بودند، قطعا در این حوزه تلاش بیشتری انجام می‌دادند.


جهت‌گیری شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله

وی با بیان اینکه بدیهی است که جهت‌گیری شاکله مدیریت کشور در نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله به سمت محرومین، نقاط دوردست و مرزها نبود، ادامه داد: چراکه اگر چنین بود هیچ گاه در کشور با کمبود پزشک روبرو نبودیم. زیرا مدرسه دارالفنون بیش از یک قرن قبل دایر شده بود و استعدادهای ایرانی زیادی حضور داشتند که می‌توانستند در بهترین دانشگاه‌های دنیا و کشور رشد و نمو کرده و به مردم خدمت کنند. این درحالیست که در آن زمان بسیاری از شهرهای بزرگ ایران از داشتن پزشک ایرانی و متخصص محروم بودند و از کشورهایی مانند هند، بنگلادش و فیلیپین، پزشک به ایران می‌آمد. بنابراین در کنار احترام به همه وطن‌دوستان در طول تاریخ کشور، باید بگوییم خدمات بهداشتی بعد از انقلاب اسلامی قابل قیاس با شرایط گذشته نیست.


بیماری‌هایی که ایرانیان را رها کردند

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است که در کشور از بیماری فلج اطفال خبری نیست، گفت: همچنین سال‌هاست که تنها موارد محدودی از بیماری‌هایی چون دیفتری، سرخک، سرخجه، کزاز، هاری و ... دیده می‌شود، اما آنقدر شایع نیستند که به طور ناگهانی جان هزاران انسان را بگیرند. خوشبختانه دو–سه سال است بیماری وبا در کشور دیده نمی‌شود و این درحالیست که منطقه اطراف ما کاملا آلوده است.


انقلاب در روستاها

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر دسترسی به پزشک شرایط خوبی داریم، گفت: به طوریکه تقریبا تمام مراکز درمانی‌مان دارای پزشک بوده و همه آنها هم از فرزندان همین کشورند و دانش و مهارت‌شان هم در حد استانداردهای بین‌المللی است. در عین حال از نظر دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی هم شرایط خوبی در کشور حاکم است؛ به‌طوریکه در روستاها بالغ بر ۴۶۰ قلم دارو فراهم است. همچنین همه روستاییان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و بیمه‌ آنها تقریبا رایگان است.


ماجرای درمان در بیمارستان‌های آمریکایی

وی در ادامه صحبت‌هایش به آورده‌های انقلاب اسلامی در حوزه درمان اشاره و اظهار کرد: بیش از دو دهه است که نیازی برای اعزام هیچ فرد ایرانی برای دریافت درمان‌های پیشرفته و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به خارج از کشور وجود ندارد. درحالی که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب علاوه بر اینکه مراجعات اصلی به بیمارستان‌هایی چون بیمارستان شوروی و آمریکایی‌ها وجود داشت، بسیاری از بیماران برای درمان به اسراییل، آمریکا و اروپا سفر می‌کردند.

هاشمی با بیان اینکه  پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۳۰۰۰ متخصص در کشور داشتیم، گفت: این درحالیست که اکنون نزدیک به ۵۰ هزار متخصص در کشور داریم و بالغ بر ۱۲۰هزار تخت بیمارستانی نیز در کشور وجود دارد. هرچند که جمعیت کشور دو برابر شده و طبیعی است که در مقایسه با رشد جمعیت هنوز نسبت به استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیش از انقلاب به تعداد انگشت شماری ماما در هر استان وجود داشت، اما امروز همه مراکز ما دارای مامای تربیت شده و ماهر هستند. در عن حال اکنون بالغ بر ۳۰ هزار خانه بهداشت در کشور وجود دارد که در روستاهای دارای ۱۰۰۰ نفر جمعیت بهورزها ارائه خدمت می‌دهند. همچنین  به ازای هر ۳۰۰۰ نفر ایرانی یک مراقب سلامت ارائه خدمت می‌دهد و به ازای هر ۱۲هزار نفر یک پایگاه بهداشت و به ازای هر سه پایگاه بهداشتی، یک مرکز جامع سلامت فعالیت می‌کند که در این مراکز، خدمات ایمن‌سازی مادر و کودک، دندان‌پزشکی، مشاور تغذیه و اعصاب و روان هم ارائه می‌شود.

هاشمی افزود: در سطح سوم ارائه خدمات هم بیمارستان‌ها قرار دارند و بیماران نیازمند به سطح بالاتر ارجاع می‌شوند. از طرفی علاوه بر ارائه خدمت به جمعیت روستایی‌ و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آنها، در دولت یازدهم بالغ بر ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و امیدواریم این مسیر همچنان حمایت شود و مردم بتوانند در زمان بیماری به خدمات لازم دسترسی داشته باشند.


تولید علم پزشکی ایران، کشورهای منطقه را پشت سر گذاشت

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش هم شرایط‌مان با گذشته قابل قیاس نیست، گفت: در سال‌های اول انقلاب حدود ۲۵هزار نفر در کل رشته‌های وابسته به علوم پزشکی اعم از پرستاری، مامایی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشجو می‌گرفتیم، اما در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰هزار دانشجو داریم و سالانه نزدیک به ۷۰۰۰ دانشجوی پزشکی در کشور پذیرفته شده و تحصیل می‌کنند. در عین حال طبق نظام ادغام یافته با محیط، آموزش عالی گروه پزشکی در وزارت بهداری سابق ادغام شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تشکیل داد که اگر درست بتوانیم از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم، می‌توانیم افراد موثرتری را تحویل جامعه دهیم.

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی نیز رشته‌ای داشته باشیم که مورد نیاز بشر و هموطنان‌مان باشد، اما نتوانیم در ایران آن را تدریس کنیم، اظهار کرد: در بخش تحقیقات نیز علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌های ایجاد شده و جنگی که در کشور اتفاق افتاد و خانمان سوز بود، توانستیم همه کشورهای منطقه و بسیاری از کشورهای جهان را پشت سر گذاشته و رتبه اول را در منطقه و رتبه پانزدهم را در دنیا به خود اختصاص دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته منظور از تولید علم، علم واقعی نیست. به صراحت می گویم منظورمان از تولید علم، تولید مقاله و ارایه کارهای تحقیقاتی انجام شده است. باید توجه کرد که تولید علم حتما با آنچه که امروز معرفی می‌کنیم، متفاوت است. بنابراین امیدوارم که به معنای حقیقی تولید علم نیز بتوانیم رتبه‌های بسیار موثری را در دنیا کسب کنیم. در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم، اما در بدو انقلاب شرایط‌مان همتراز با عربستان بود. در حالی که واقعا حق ایرانیان و دانشمندان ایران خیلی بیشتر از این‌ها بود. بنابراین با بستر ایجاد شده بعد از انقلاب اسلامی توانستیم شرایط‌مان را بهبود بخشیم. شاید مهم‌ترین دستاوردی که انقلاب اسلامی علاوه بر احیای اسلام داشت، خودباوری بود که در نسل‌های مختلف ایجاد کرد و زمینه‌ساز کسب این موفقیت‌ها بود. اگر جنگ تحمیلی و تحریم‌ها نبودند، موقعیت ما در همه حوزه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعم از تحقیقات و آموزش و بهداشت و درمان بهتر از شرایطی فعلی بود.
نبود رفاه عمومی، سلامت مردم را تهدید می‌کند

هاشمی با بییان اینکه بازگو کردن این موفقیت‌ها به معنی سرپوش گذاشتن بر گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد مردم ما نیست، گفت: یک مشکلی که به طور جدی سلامت مردم را تهدید می‌کند، مساله رفاه عمومی است. بارها گفته‌ام که در این حوزه بسیار ناموفق عمل کردیم. با اهدافی که انقلاب اسلامی داشت، نباید امروز شاهد فقر بویژه فقر مطلق در کشور باشیم. در حال حاضر خانواده‌های زیادی هستند که به دلیل فقر، دچار بیماری می‌شوند و به ورطه فحشا، بیماری‌های واگیر و صعب‌العلاج از جمله ایدز مبتلا می‌شوند. همچنین خانواده‌های زیادی هستند که بیمار معلول روی دست‌شان است و حمایت موثری را از بهزیستی و کمیته امداد نمی‌بینند.

وی ادامه داد: در عین حال از نظر بیماری‌های اعصاب و روان می‌توانستیم و البته باید شرایط بهتری را داشته باشیم. با توجه به آموزه‌هایی که در شریعت ما است باید حتما روابط داخل خانواده، روابط با همسایگان، همشهریان، همنوعان‌ و در سطح کشور بهتر از آنچه که امروز شاهدش هستیم، باشد. مودت، نیکوکاری، دستگیری از نیازمندان، فرهنگ وقف کردن، نذر کردن و هبه کردن نیز باید بیش از آنچه که در کشور رایج است را شاهد باشیم.


کمبودهای سخت‌افزاری سلامت

وزیر بهداشت همچنین به کمبودهای سخت افزاری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در کنار این موضوعات اجتماعی، در بخش سخت افزاری نیز با کمبودی قابل توجه در زمینه تعداد تخت‌های بیمارستانی، نیروی انسانی بویژه متخصصان و در زمینه عدالت در دسترسی برای نیازمندان بویژه مستضعفان، محرومان و کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند، هستیم. از طرفی بیمه‌های حوزه درمان، بیمه‌های کارآمدی نبوده و مسوولیت‌پذیر نیستند؛ چرا که ریسک‌پذیر نیستند. بنابراین باید این موارد اصلاح شوند.

وی تاکید کرد: باید زنجیره خدمت را به نحوی فراهم کنیم که از طریق نظام ارجاع مردم در کمترین فاصله بتوانند خدمات را دریافت کنند و بویژه فقرا و محرومان زمانی که دچار بیماری یا معلولیت‌های ناشی از بیماری می‌شوند، جز درد و رنج بیماری، رنج یگری نداشته باشند. این‌ها واقعیت‌هایی هستند که امروز با آن مواجه هستیم و امیدوارم در کنار موفقیت‌ها، هیچ گاه قصد توجیه کردن یا سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌ها، کم توانی‌ها یا کوتاهی‌هایی که داشتیم را نداشته باشیم.
اجرای قانون؛ برنامه اصلی وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، "اجرای قانون" را برنامه اصلی وزارت بهداشت خواند و افزود: برنامه‌ای که پیش روی ماست، اجرای قانون است؛ اجرای برنامه ششم توسعه مشروط بر اینکه حتما در سایر موارد از جمله قانون بودجه، نمایندگان محترم مجلس زمینه اجرای آن را فراهم کنند. در کشور قانون‌های خیلی خوبی نوشته می‌شود، اما اکثر آنها در گنجه‌ها باقی خواهد ماند؛ چراکه متاسفانه ابزارش را فراهم نمی‌کنند. در حوزه بهداشت و درمان نیز همین طور است. در برنامه‌های توسعه چهارم، پنجم و ششم مواردی آمده است که متاسفانه در هیچ کدام آنها، قانونگذار زمینه اجرای آن را فراهم نکرده و همواره وزرای محترم چه در گذشته و چه اکنون، دستگاه اجرایی و دولت مقصر قلمداد شده‌اند. این در حالیست که همه چیز در اختیار مجلس است و آن جاهایی که دولت‌ها کوتاهی می‌کنند، مجلس به عنوان قانونگذار حضور دارد و می‌تواند اراده خودش را در بودجه سالیانه‌ای که تصویب می‌کند به مرحله ظهور برساند. امیدوارم در این دوره نیز این اتفاق در زمان باقی مانده بیفتد.

وی ادامه داد: در هر حال وظیفه ما اجرای قانون است؛ اجرای برنامه ششم توسعه، استقرار نظام ارجاع، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، تلاش برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، تلاش در جهت عدالت در دسترسی به مرکز بهداشتی، مرکز درمانی، متخصص، دارو و تجهیزات پزشکی است. در عین حال وظیفه‌مان تلاش در مرز دانش است تا اینکه بتوانیم دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان بهتری را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم که نه تنها برای کشور عزیزمان ایران، بلکه بتوانیم در اختیار جامعه بشری و جامعه جهانی قرار دهیم؛ این یک اغراق نیست یک واقعیت است و همه ملت‌ها در تمام کشورها، استعدادها و نخبگانی دارند که هنر حکومت‌ها می‌تواند در شناسایی آنها و فراهم کردن رشد استعدادهای آنها باشد.
همه باهم باشیم

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: معتقدم اگر در ایران همه با هم باشند، مثل روزهای اول پیروزی انقلاب، و خودخواهی‌ها، واگرایی‌ها، حسادت‌ها، قدرت طلبی‌ها، برتری جویی‌ها، کینه و نفرت در بین‌مان نباشد، طبیعی است که حتما موفق می‌شویم ولازم است مهم‌ترین وظیفه انسانی که همان فراهم کردن شرایط برابر است از جمله برای استعدادهای جامعه، انجام دهیم. بنابراین مهم‌ترین وظیفه ما در حوزه سلامت نیز علاوه بر رویکرد بهداشت و در ادامه آن درمان که باعث رفاه و آسایش و آرامش مردم عزیز خواهد شد، توجه به استعدادها و موقعیت آنهاست چه در داخل و چه در بیرون از مرزها. ان شاءالله که بتوانیم افرادی شایسته، انسان دوست، فروتن، فرهیخته، عالم و ماهر تحویل جامعه ایرانی دهیم. مقاله آشنایی با بیمه سلامت ایرانیان و نحوه ثبت نام بیمه سلامت را مطالعه نمایید .

منبع : ایسنا


منبع : تشریح دستاوردهای 40 ساله سلامت توسط وزیر بهداشت


هیواتک , سامانه مشاوره هیواتک , رفع مشکلات رایانه , رفع مشکلات موبایل , رفع مشکلات اینترنت , پاسخگویی به سوالات کامپیوتری , پاسخگویی به سوالات رایانه ای , پاسخگویی به مشکلات رایانه ای , سامانه رایانه کمک هیواتک , رایانه کمک هیواتک , رایانه کمک تلفنی , مشاوره خرید موبایل , رفع مشکلات کامپیوتری , مشکلات کامپیوتری تلفنی , مشاوره خرید لپ تاپ , معرفی پیام رسان تلگرام و نحوه عضویت , خاموش شدن چراغ اینترنت مودم و قطع و وصل شدن اینترنت , روش های پاکسازی فایل های اضافی اندروید , معرفی شبکه اجتماعی اینستاگرام و عضویت , علت وصل نشدن کامپیوتر به اینترنت در ویندوز 7 , رفع مشکل دانلود نکردن در گوشی ها , چگونه آیفون را ریست فکتوری کنیم , علائم سوختن کارت گرافیک کامپیوتر , از بین بردن ویروس شورت کات در ویندوز , وقتی آیفون هنگ میکند چه باید کرد؟ , راهنمای اتصال گوشی موبایل به تلویزیون , معرفی پیام رسان گوگل الو ویژگی های آن , رفع مشکل ورود به اینستاگرام , اتصال به کامپیوتر دیگران از طریق اینترنت , بررسی و رفع مشکل نصب زاپیا برای ویندوز , مزیت ویندوز فون نسبت به اندروید , چگونه تیک دوم تلگرام را برداریم؟ , حالت روح تلگرام چیست؟  , رفع مشکل باز نشدن عکس در اینستاگرام , علت قطع شدن وای فای مودم چیست ؟ , چگونه اینترنت همراه اول را فعال کنیم؟ , فعال سازی اینترنت همراه ایرانسل , راهنمای تنظیمات اینترنت همراه رایتل , رفع مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز 7 , چگونه می توان فهمید چه کسانی از اینستاگرام من بازدید کرده اند ؟ , دلیل باز نشدن سایت با اینترنت گوشی , آموزش هارد ریست و سافت ریست ویندوز فون , نحوه دیدن مشخصات کامپیوتر , راهنمای دانلود عکس از اینستاگرام , هیواتک به رفع مشکلات رایانه کمک می کند , جلوگیری از دانلود خودکار در تلگرام , راهنمای ثبت نام در سایت سوابق بیمه تامین اجتماعی , راهنمای ثبت نام اینترنتی جواز کسب , راهنمای تغییر شماره تلفن تلگرام , راهنمای عضویت در کتابخانه ملی , چگونه گروه تلگرام را مخفی کنیم , راست چین کردن در اکسل و راست به چپ کردن نمودار در اکسل , پیگیری وضعیت نظام وظیفه و ورود به سامانه سخا , رفع مشکل تایپ همزمان فارسی و انگلیسی در ورد , علائم خرابی پاور و تست سالم بودن پاور , فارسی کردن اعداد در ورد و اعداد فارسی در اکسل , حذف پیام ارسالی در تلگرام و حذف استیکر در بروز رسانی تلگرام , آموزش ثبت رسمی کانال تلگرام در سایت ساماندهی وزارت ارشاد , نمایش اطلاعات گوشی اندروید و اطلاعات سخت افزار گوشی , پاک کردن آدرس های تایپ شده و حذف تاریخچه مرورگر فایرفاکس , اجرای برنامه های قدیمی در ویندوز 10 و 8 , روش های جستجو در گوگل و نحوه صحیح سرچ , معرفی مشخصات گوشی موبایل نوکیا 6 اندرویدی , نحوه پاک کردن تاریخچه جستجو ها در اینستاگرام و پاک کردن هشتگ ها , بلاک کردن در اینستاگرام بدون اطلاع افراد و پاک کردن کامنت آنها , مجموعه ترفند های اینستاگرام که شاید به دردتان بخورد ! , مخفی کردن انلاین تلگرام و اخرین بازدید تلگرام , آشنایی با سامانه ابلاغ قضایی ثنا قوه قضاییه , راه حل ساده مشکلات متداول ویندوز ، آفیس و اینترنت , روش دانلود درایور کارت گرافیک اینتل و نصب کارت گرافیک آنبورد , راه حل مشکلات متداول سخت افزاری کامپیوتر , آشنایی با وظایف سازمان بازرسی کل کشور و ثبت شکایت اینترنتی , از عضو شدن خودکار در کانال تلگرام و تبلیغات خودکار تلگرام جلوگیری کنید , مشکلات گوشی آیفون در زمان هنگ کردن و کند شدن را رفع کنید , ویژگی های جدید تلگرام دسکتاپ و آپدیت تلگرام دسکتاپ , تماس صوتی و تصویری رایگان با نرم افزار مکالمه تصویری ایمو , روش های سریع کاهش حجم عکس و تغییر سایز تصویر در ویندوز , آموزش پرینت گرفتن دو صفحه در یک صفحه در ورد , ترفند های اینستاگرام را شناخته و به کاربر حرفه ای اینستاگرام تبدیل شوید , راهنمای استفاده از ماشین حساب ویندوز 7 , جلوگیری از هک وای فای مودم d-link دی لینک , تشخیص بلاک شدن در تلگرام و خارج شدن از بلاک در تلگرام , رفع مشکلات قطع و وصل شدن اینترنت های ADSL و اینترنت های موبایل , مجموعه مشکلات گوشی های موبایل , انتخاب یک رمز عبور قوی و ویژگی های یک پسورد خوب , راهنمای عضویت در سایت نورمگز پایگاه مجلات تخصصی نور , معرفی مشخصات گوشی موبایل گلکسی اس 8 سامسونگ , نحوه به اشتراک گذاشتن اینترنت گوشی با هات اسپات , معرفی گوشی های تاشو موجود در بازار موبایل , چگونه مسیر دانلود ویندوز را تغییر دهیم , بازیابی سند از دست رفته ورد با ذخیره اتوماتیک اتو سیو , آموزش استوری در اینستاگرام , نحوه حذف اکانت اینستاگرام و پاک کردن حساب کاربری اینستاگرام , معرفی قابلیت پخش زنده در اینستاگرام و لایو استوری  , راهنمای نصب فونت در ویندوز و اضافه کردن فونت ویندوز 7,8,10 , نشانه های سوختن هارد و خرابی هارد دیسک کامپیوتر , استفاده همزمان از چند اکانت اینستاگرام در یک گوشی , روش های کم کردن صدای فن کامپیوتر , نحوه آپدیت اندروید 6 برای گلکسی اس 5 سامسونگ , آموزش دور زدن حالت روح تلگرام و حالت روح موبوگرام , آشنایی با بیمه سلامت ایرانیان و نحوه ثبت نام بیمه سلامت , بروز رسانی مرورگر گوگل کروم و آپدیت موزیلا فایرفاکس , راهنمای ورود به سامانه ثنا و استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا , اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز و تغییر زبان ویندوز , راهنمای استفاده از تیم ویور و کنترل از راه دور کامپیوتر , نحوه پنهان کردن فایل در کامپیوتر و آشکار کردن فایلهای مخفی , مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی در منزل و جمع آوری سوابق بیمه , ساخت استیکر شخصی تلگرام به وسیله ربات ساخت استیکر , کنترل موبایل دیگران با کامپیوتر و رفع مشکلات موبایل از راه دور , راهنمای تبدیل گوشی موبایل اندروید به کنترل تلویزیون , راهنمای حذف اکانت یاهو و بازیابی ایمیل یاهو , کاهش مصرف اینترنت ویندوز 10 در یک دقیقه , فراموش کردن رمز جیمیل و بازیابی پسورد جیمیل , راهنمای سامانه سهام عدالت و نحوه مشاهده صورتحساب و دریافت سهام عدالت , چگونه اکانت اینستاگرام خود را بازگردانیم , نحوه پیگیری سهام عدالت با کد ملی در سامانه رهگیری سهام عدالت , اضافه شدن تماس صوتی به تلگرام , مخفی کردن استوری اینستاگرام و حذف استوری از اینستاگرام , راهنمای سامانه ثبت نام کتاب درسی و خرید اینترنتی کتب درسی , بالا بردن امنیت تلگرام و جلوگیری از هک شدن تلگرام , آموزش ساخت ایمیل یاهو و ورود به ایمیل , ثبت شماره حساب سهام عدالت و شناسه شبا سهام عدالت  , بالا بردن امنیت اینستاگرام و جلوگیری از هک شدن اینستاگرام , ویژگی های گوشی مناسب خانم ها و معرفی مدل های مناسب بانوان , مزایای حذف اکانت تلگرام یا دیلیت اکانت تلگرام چیست , مشاوره خرید گوشی های غیر لمسی و گوشی های دارای صفحه کلید , ارسال پیام تصویری تلگرام و دانلود تلگرام جدید نسخه 4  , نحوه تغییر مدیر اصلی کانال تلگرام , راهنمای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی و دریافت رمز پرونده , رفع مشکل پر شدن حافظه گوشی اندروید , دلایل بالا نیامدن کامپیوتر و گیر کردن روی آرم مادربورد , مشاوره خرید گوشی مناسب سالمندان و مخصوص افراد مسن , روش های کاهش مصرف اینترنت تلگرام , پاک کردن کش مرورگر کروم و مرورگر فایرفاکس , نحوه اضافه کردن کیبورد فارسی و انگلیسی به اندروید , پاک کردن تاریخچه و پسورد های ذخیره شده در مرورگر  , روش های رسم نمودار در اکسل , رفع مشکل هنگ کردن تلگرام و کرش دیتا در تلگرام , رفع مشکل باز نشدن استوری اینستاگرام , رفع مشکل باز نشدن صفحه تنظیمات مودم , ترفند های نوشتن پاورقی در ورد , معرفی نرم افزار مسیریاب waze ویز , راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی , راهنمای حذف اکانت جیمیل و حذف همه نامه ها در جیمیل , راهنمای تغییر اندازه فونت اندروید , تایپ فارسی در ورد و رفع مشکل برعکس تایپ شدن در ورد , معرفی آنتی ویروس قوی برای گوشی های اندروید , راهنمای غیر فعال سازی آپدیت ویندوز , آموزش بکاپ گیری از اندروید و کلیه اطلاعات گوشی , ساخت گروه اینستاگرام و حذف گروه ساخته شده در اینستاگرام , نحوه قرار دادن فیلم در پاورپوینت , ویژگی های نسخه جدید تلگرام و تغییرات جدید تلگرام را بشناسیم , نحوه فرستادن آهنگ در آیفون از تلگرام , جلوگیری از تگ شدن در اینستاگرام و آرشیو کردن پست ها در اینستاگرام , رفع مشکل باز نشدن سایت ها با تغییر DNS اینترنت , راهنمای به اشتراک گذاری پست های اینستاگرام , پین کردن پیام در گروه تلگرام و پین کردن مخاطب در تلگرام , راهنمای ریپورت اینستاگرام و خارج شدن از ریپورت اینستاگرام , راهنمای آپدیت ویندوز 10 , راهنمای دریافت تیک آبی اینستاگرام , راهنمای انتقال برنامه به کارت حافظه اندروید , راهنمای روت کردن گوشی اندروید و مزایا و معایت روت کردن گوشی , نوشتن فرمول در ورد و تایپ فرمول ریاضی در نرم افزار تایپ فرمول , آشنایی با سایت اینستاگرام تحت وب و پست گذاشتن از سایت اینستاگرام , راهنمای کانفیگ مودم تی پی لینک و تنظیمات مودم تی پی لینک , حذف اینستاگرام و معانی آن , تنظیمات اثر انگشت آیفون ( Touch ID آیفون ) , آموزش رمز گذاشتن روی آیفون , لغو آهنگ پیشواز , تبدیل فیلم به گیف , ریستور آیفون ، آیپد و آیپاد , بکاپ گرفتن از آیفون ، آیپد و آپیاد , فراموش کردن رمز آیفون و disable شدن آیفون , آشنایی با مودم سیم کارتی d-link DWR-932 و نصب آن , کانفیگ مودم d-link DWR-932 , بازی تلگرام و ربات بازی گروهی تلگرام , نصب رام htc , بهترین دانلود منیجر اندروید , اکانت اینستاگرام و نحوه ساخت آن , ردیابی گوشی دزدیده شده یا گم شده , تنظیمات مودم tp-link M7350 , گیفت کارت رایگان اپل , گرفتن فیلم از صفحه گوشی , در صورت فراموش کردن رمز اپل آیدی چه کنیم ؟ , باز کردن قفل گوشی اندروید  , فراموش کردن اپل آیدی , دلایل کند بودن ویندوز 10 , مک فیلتر در مودم دی لینک , آپدیت تلگرام 4.5 , آموزش تغییر رمز جیمیل , حل مشکل ماندن روی لوگو اپل , پر شدن حافظه آیفون , ارور 3194 هنگام ریستور آیفون , ویرایش جیمیل و تغییر شماره تلفن جیمیل , راهنمای نرم افزار اندروید سامانه ثنا , فراموش کردن سوالات امنیتی اپل آیدی , فعال کردن Find My iPhone , پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده , چگونه کش تلگرام را پاک کنیم ؟ , دادن مک ادرس به مودم tp-link , مک فیلترینگ مودم زایکسل , نصب کارت صدا , عمودی نوشتن در ورد , ریکاوری عکسهای پاک شده تلگرام , ارور ساخت اکانت اینستاگرام , باز کردن قفل گوشی سامسونگ , پاک کردن other ایفون , رفع مشکل قطع شدن صدا در ویندوز ( ویندوز7 , 8.1 , 10 ) , مشکل روشن نشدن آیفون , تشخیص گوشی قاچاق از گوشی اصل , کد تست گوشی سامسونگ ( کد های مخفی سامسونگ ) , فارسی کردن زبان اینستاگرام , فعال سازی و لغو رومینگ همراه اول , مسدود کردن تماس های دریافتی ایفون , حذف اپل آیدی , گذاشتن پیام ثابت در لایو استوری , آنبلاک کردن در اینستاگرام , چگونه کلش را سیو کنیم ؟ , سوابق بیمه - سابقه بیمه تامین اجتماعی خود را چگونه مشاهده کنیم ؟ , اشتراک گذاری عکس و فیلم در اینستاگرام , خواندن دایرکت بدون سین خوردن در اینستاگرام