یکی از ویروس های اعصاب خورد کن که همیشه کاربران کامپیوتر را دچار چالش کرده است ویروس ساخت شورت کات (Shortcut) نام دارد. این ویروس که اغلب از طریق فلش مموری وارد کامپیوتر قربانی می شود به سرعت خود را تکثیر می کند.


 ویروس شورت کات را پاک کنید و سپس فایل ها را نجات دهید. 


ویروس شورت کات با کامپیوتر چه کار می کند ؟

ویروس شورت کات در سیستم های مختلف، معمولا رفتارهای مشابهی دارد. این ویروس باعث می شود پس از وارد شدن به فلش مموری خود یا در حالات شدیدتر هنگام وارد شدن به درایوهای کامپیوتر خود یک آیکون شورت کات مشاهده شود و کاربر مجبور می شود بر روی آن کلیک کند. رفتار این ویروس به شکلی است که معمولا پس از کلیک بر روی این شورت کات ، عملیات آلوده سازی سایر قسمت های سیستم نیز شروع شده و حتی باعث شروع شدن عملیات جاسوسی از شما شود.

 


وقتی کاربر روی آیکون شورت کات کلیک می کند ، وارد فلش مموری یا درایو خود می شود در حالی که معمولا هیچ فایلی نمی بیند و یا تعداد بسیار زیادی فایل و فولدر  شورت کات دیگر را نیز در کنار فایل های خود مشاهده می کند. در برخی موارد نیز این ویروس فایل های شما را مخفی می کند و شما فکر می کنید فایل هایتان پاک شده است. در این شرایط ابتدا باید فلش مموری خود را از این ویروس پاک کنید و سپس اقدام به بازگردانی فایل های خود کنید.


حذف ویروس شورت کات چگونه ممکن است ؟

برای حذف این ویروس که معمولا با آنتی ویروس های به روز و پیشرفته دنیا قابل شناسایی و حذف نیستند باید به صورت دستی اقدام کنید و یا از نرم افزارهای کوچکی که بدین منظور ساخته شده اند استفاده کنید.
یکی از نرم افزار کم حجمی که برای حذف این ویروس به شما معرفی می کنیم Trojorm Removal Tool که با سرچ در اینترنت باید این نرم افزار را دنلود کنید. سپس وارد فلش یا درایو آلوده خود شوید و این فایل را در کنار آیکون شورت کات فلش خود قرار دهید (کپی و پیست کنید). سپس آن را اجرا کنید. قبل از اجرای آن باید آنتی ویروس خود را غیرفعال نمایید. پس از اجرای این نرم افزار کوچک ، ویروس شورت کات از فلش و سیستم شما حذف می شود.

 


 استفاده از فلش آلوده باعث می شود سیستم شما به ویروس شورت کات آلوده شود. 


بازیابی فایل های مخفی شده توسط ویروس شورت کات

بعد از حذف ویروس به وسیله روش فوق ، نوبت به بازیابی فایل های آسیب دیده داخل فلش می رسد. این فایل ها یا شبیه به شورت کات شده و یا مخفی شده اند. برای اصلاح فایل های خود ، دکمه ترکیبی استارت منو  R+ را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس در قسمت باز شده عبارت زیر را تایپ کرده و اینتر بزنید:
حال پنجره سیاه رنگی برای شما باز می شود و شما باید متن زیر را در آن تایپ کنید:

 


ابتدا نام درایو خود را وارد کرده و : را در جلوی آن بگذارید. مثال: :j
سپس دستور زیر را وارد کرده و اینتر را بزنید:
attrib -s -r -h -a *.* /d /s
پس از پایان عملیات، فایل های شما معمولا در یک پوشه خالی و بی نام در فلش ذخیره می شوند و شما می توانید بقیه ی فایل های احتمالی به غیر از آنها را با خیال راحت حذف کنید.


منبع : از بین بردن ویروس شورت کات در ویندوز


هیواتک , سامانه مشاوره هیواتک , رفع مشکلات رایانه , رفع مشکلات موبایل , رفع مشکلات اینترنت , پاسخگویی به سوالات کامپیوتری , پاسخگویی به سوالات رایانه ای , پاسخگویی به مشکلات رایانه ای , سامانه رایانه کمک هیواتک , رایانه کمک هیواتک , رایانه کمک تلفنی , مشاوره خرید موبایل , رفع مشکلات کامپیوتری , مشکلات کامپیوتری تلفنی , مشاوره خرید لپ تاپ , معرفی پیام رسان تلگرام و نحوه عضویت , خاموش شدن چراغ اینترنت مودم و قطع و وصل شدن اینترنت , روش های پاکسازی فایل های اضافی اندروید , معرفی شبکه اجتماعی اینستاگرام و عضویت , علت وصل نشدن کامپیوتر به اینترنت در ویندوز 7 , رفع مشکل دانلود نکردن در گوشی ها , چگونه آیفون را ریست فکتوری کنیم , علائم سوختن کارت گرافیک کامپیوتر , از بین بردن ویروس شورت کات در ویندوز